Multi-Orderpicken

Enkel jaren geleden hebben we een succesvolle implementatie van het oude naar ons nieuwe WMS afgerond. Binnen dit nieuwe WMS hebben we de mogelijkheid om te Multi-orderpicken, dit wil zeggen dat we tijdens één pickronde voor meerdere orders de artikelen verzamelen en meteen in een verzenddoos per order stoppen. Op deze manier reduceren we de rij- en loopafstand van de orderpickers met een hogere productiviteit tot gevolg. Hierbij hadden we orderverzamelwagens waarbij we maximum 6 verzenddozen van diverse afmetingen per pickronde konden ophalen. Op zich al wel een verbetering, maar we merkten ook op dat er toch met regelmaat nog foutieve aantallen werden ontdekt in de verzenddozen op ons controlestation. Dit kon dus beter!

In onze zoektocht naar een oplossing waren we al vrij snel overtuigd dat deze gevonden kon worden in een pick to light cart. Het zien van aantallen op een handterminal en het visualiseren van deze aantallen op een pick cart zou de pickfouten flink moeten reduceren. Het concept is immers al dmv diverse studies en klantcases bewezen. Na vele gesprekken met diverse aanbieders zijn we uiteindelijk een samenwerking aangegaan met Isitec Benelux. De flexibiliteit van hun software en de oneindige mogelijkheden van de orderverzamelwagens van Multitube gaven hierbij de doorslag.   

Lees meer

Eindhovens Dagblad

Met de vrachtwagen de ‘saaie en vermoeiende’ A67 op: ‘Die weggebruikers gunnen mekaar niks’

 

EINDHOVEN - Het is rond twee uur in de middag als René Welten zijn DAF XF de Randweg Eindhoven op stuurt. We gaan deze donderdag over de A67 naar Venlo, waar de chauffeur van Van Rooijen Logistiek een lading medicijnen moet ophalen. Welten kent ‘de 67' maar al te goed. ‘Saai en vermoeiend’, vindt de Helmonder.

Saai? ,,Ja, dat is mijn gevoel bij die weg”, zegt de 46-jarige trucker. ,,Eén lange rechte streep, met heel veel vrachtverkeer. Heel anders dan bijvoorbeeld de A2 naar Den Bosch. Daar zitten tenminste nog wat knikjes in.”

Ach ja, het leven kan niet altijd leuk en opwindend zijn, zelfs niet dat van een trucker. En dus sluiten we even later op de A67 doodgemoedereerd aan in de lange trein vrachtwagens naar Venlo. Vermoeiend voor de chauffeur is de weg vooral als hij door wil rijden en zo nu en dan zijn collega’s voorbij wil steken.

Maar nu even niet. Welten zet ‘m op de cruise control, ingesteld op 83 per uur. Dat doet-ie meestal. Het rijdt lekker constant en rustig, zonder dat hij constant naar links hoeft te kijken of er een gaatje valt op de strook naast hem. Handig van die cruise control -én veilig- is dat deze automatisch voldoende ruimte laat met je voorganger.

Lees meer

Twee nieuwe Scania's voor Van Rooijen Logistiek

EINDHOVEN - Van Rooijen Logistiek voegt twee Scania R360 4x2 trekkers met hybride-elektrische aandrijving aan het wagenpark toe. De transporteur, met 225 trekkende eenheden geen onbekende op de Nederlandse wegen, zet hiermee de volgende stap in verduurzaming. “We verwachten met deze voertuigen een brandstofbesparing van 20 tot 25 procent te kunnen realiseren,” verklaart technisch directeur Iwan van de Geer.

De Scania HEV trekkers worden hoofdzakelijk ingezet voor het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ met citytrailers door heel Nederland. Dit is voor Van Rooijen Logistiek de eerste ervaring met hybride trucks. “We zien dit als een tussenstap naar volledig elektrisch aangedreven voertuigen totdat die techniek de kinderschoenen is ontgroeid,” aldus Van de Geer.

Om tot een keuze te komen vergeleek hij meerdere opties en merken. Uiteindelijk werd er voor de Scania R360 HEV gekozen. “Scania is heel ver in de ontwikkeling van de hybride technologie. En we vonden dit een mooi moment om het aandeel Scania, dat al jarenlang deel uitmaakt van ons wagenpark, verder uit te breiden.”

 

 

Ruimte en comfort

Voor optimale ruimte en comfort, koos Van Rooijen voor de ruime R-serie highline cabine, die werd voorzien van de nodige opties. De chauffeurs die achter het stuur mogen gaan plaatsnemen, zullen een jaar lang getraind worden om hun rij-efficiëntie voortdurend te optimaliseren en het maximale uit de hybride techniek te halen. “Beide chauffeurs zijn vooral heel blij dat ze wederom met een Scania mogen rijden,” zegt Van de Geer lachend. “Dat het een hybride Scania is, vinden ze helemaal mooi.”

People, Planet & Profit

De nieuwe Scania trucks kunnen dankzij de combinatie van een elektromotor met een 360 pk dieselmotor 100% emissievrij rijden wanneer dat nodig is. Hiermee bereidt Van Rooijen Logistiek zich voor op de komst van de zero-emissie zones zonder op de troeven van een diesel truck te hoeven inleveren. Toch was dit niet de enige reden om voor een hybride aandrijflijn te kiezen. Het familiebedrijf zoekt voortdurend de juiste balans tussen de drie P's: People, Planet en Profit. “We kunnen hier niet omheen,” licht Van de Geer toe. “Onze klanten vragen erom en bovendien willen we hierin voorop lopen.”

Want Van Rooijen heeft een duidelijke visie als het gaat om CO2-reductie. In zowel Eindhoven als Turnhout beschikt de transporteur over een enorm zonnepark waarmee meer elektriciteit wordt opgewekt dan het bedrijf zelf verbruikt en in 2021 werd een tweede ‘Lean & Green Star’ binnengesleept.

Met ruim 600 medewerkers, een wagenpark van 620 eenheden, twee locaties en 140.000 m2 aan ruimte voor warehouse, VAS en crossdock activiteiten is Van Rooijen sinds de oprichting in 1947 uitgegroeid tot een volwassen logistieke dienstverlener. Het familiebedrijf pur sang, dat vandaag de dag wordt geleid door Henry en Maik van Rooijen, is gespecialiseerd in het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ naar de bekende retail bedrijven in de Benelux.

Lees meer

Open Dag Summa College

Namens Van Rooijen Logistiek zijn onze Opleidingscoördinator en Manager P&O deze dag aanwezig om alle jongeren te enthousiasmeren voor onze mooie sector!

Interesse om op het Summa Transport en Logistiek te gaan studeren?

Kom dan ook en maak meteen even kennis met Van Rooijen Logistiek en ontdek alle mogelijkheden. Tot dan!

Lees meer

Van Rooijen Logistiek levert als eerste de goederen bij nieuw DC van PLUS - OSS 

Van Rooijen Logistiek levert als eerste de goederen bij nieuw DC van PLUS - OSS, lees het volledige artikel via onderstaande link. 

Lees meer

Van Rooijen logistiek partner van de Logistieke Roadshow

Summa College laat scholieren kennismaken met de wereld van Logistiek.

 

Vmbo-scholieren in de Eindhovense regio maken deze week op verrassende wijze kennis met de wereld van transport en logistiek. De Logistieke Roadshow deed het Stedelijk College als eerste aan. Het doel: meer aandacht voor de sector onder jongeren.  
Lees meer