Met de vrachtwagen de ‘saaie en vermoeiende’ A67 op: ‘Die weggebruikers gunnen mekaar niks’
EINDHOVEN - Het is rond twee uur in de middag als René Welten zijn DAF XF de Randweg Eindhoven op stuurt. We gaan deze donderdag over de A67 naar Venlo, waar de chauffeur van Van Rooijen Logistiek een lading medicijnen moet ophalen. Welten kent ‘de 67' maar al te goed. ‘Saai en vermoeiend’, vindt de Helmonder.
Saai? ,,Ja, dat is mijn gevoel bij die weg”, zegt de 46-jarige trucker. ,,Eén lange rechte streep, met heel veel vrachtverkeer. Heel anders dan bijvoorbeeld de A2 naar Den Bosch. Daar zitten tenminste nog wat knikjes in.”
Ach ja, het leven kan niet altijd leuk en opwindend zijn, zelfs niet dat van een trucker. En dus sluiten we even later op de A67 doodgemoedereerd aan in de lange trein vrachtwagens naar Venlo. Vermoeiend voor de chauffeur is de weg vooral als hij door wil rijden en zo nu en dan zijn collega’s voorbij wil steken.
Maar nu even niet. Welten zet ‘m op de cruise control, ingesteld op 83 per uur. Dat doet-ie meestal. Het rijdt lekker constant en rustig, zonder dat hij constant naar links hoeft te kijken of er een gaatje valt op de strook naast hem. Handig van die cruise control -én veilig- is dat deze automatisch voldoende ruimte laat met je voorganger.
120.000 kilometer per jaar
Nóg een pluspunt van zo’n Super Space Cab: als de wagen de midden- of zijlijn dreigt te overschrijden zonder dat je dat in de gaten hebt, klinkt er een doordringende zoemer en word je terug tussen de lijnen gedirigeerd. ,,Een leuk snufje”, vindt Welten, die per jaar 120.000 kilometers maakt voor de baas. ,,Maar het maakt je wel een beetje lui.”
Nee, favoriet is de vijftig jaar oude verbinding tussen Antwerpen en Venlo zeker niet bij de Helmonder. ,,Saai en vermoeiend”, herhaalt hij. ,,Liever rijd ik naar het noorden. Ik zit veel in Friesland.” Van Rooij Logistiek, met vestigingen in Eindhoven en Turnhout, heeft zo’n 400 trailers. Het transportbedrijf, dat vorig jaar 75 jaar bestond, rijdt met name voor de levensmiddelensector, met klanten als Albert Heijn, Jumbo en Haribo.
Vlak voordat we de A67 op rijden, blijkt de verbindingsboog van de Randweg Eindhoven richting A67 naar Eersel en de Belgische grens afgesloten. Wegwerkers zijn bezig met het afvoeren van een aan gort gereden vangrail. Dat gebeurde die ochtend: een vrachtwagen schoot er dwars doorheen. Een dag eerder was het ook al raak, ter hoogte van Geldrop. Ook hier knalde een truck dwars door de geleiderails, met urenlange files als gevolg.
Met regelmaat staat het stil op de A67, als er weer eens een ongeluk is gebeurd. Toch heeft Welten niet de indruk dat er vaker wat loos is dan op andere wegen. Drukker dan gemiddeld dan? Nou nee. ,,Er zit alleen veel meer vrachtverkeer op.” Lastig, zo'n muur van vrachtwagens, vooral voor personenauto's, weet Welten. Hij lacht. ,,In mijn eigen auto kan ik daar ook niet zo heel goed tegen.” Vandaag valt het mee met de drukte. Zonder files kunnen we rustig doorrijden.
Irritaties kunnen soms hoog oplopen. En dan word je als nietsvermoedende vrachtwagenchauffeur zomaar ineens afgesneden, en moet je stevig op de rem. ,,Als verderop een file staat, zie je die auto's op het allerlaatste moment nog even naar de rechterbaan schieten. Mensen gunnen elkaar geen ruimte", verzucht de trucker.
Verbreding naar drie rijstroken lijkt dan het juiste antwoord. Maar dat ziet Welten anders: ,,Ik betwijfel of dat veel zou bijdragen aan de doorstroming. Op een tweebaansweg heb je vaak minder strubbelingen. Zolang er maar niks gebeurt op deze weg, stroomt-ie meestal goed door.”
Tricky wordt het eventjes op de terugweg. Bij de oprit vanuit Geldrop twijfelt een witte Audi of hij bij het invoegen achter ons aansluit, of toch maar wat gas bij zal geven, zodat hij de dikke DAF van Welten nog voorbij kan. De Belg kiest voor optie twee.
Het gaat maar nét goed. Welten moppert en moet vol in de remmen. ,,Kijk, door dit soort acties krijg je dus files. En wat heeft hij er nou helemaal mee gewonnen?” Hij grijnst: ,,Ik had ook wat gas bij kunnen geven. Maar dan was het heel anders afgelopen, want ík win. Ach ja, mensen gunnen elkaar niks. Dat is het hele probleem. Als weggebruikers elkaar meer ruimte zouden geven, zouden er veel minder files en ongelukken zijn.”
Drie minuten tijdwinst
De Helmonder doet het graag wat rustiger aan. Heeft zelf ook -’gelukkig’- nog geen enkel ongeval op de snelweg meegemaakt, op een enkele klapband na. Terug naar Eindhoven gaat de cruise control uit. ,,We gaan eens kijken of het wat rapper kan.”
Met een gemiddelde snelheid van 90 per uur -de max- en na een aantal ‘vermoeiende’ inhaalpogingen komen we op het goederendistributiecentrum in Acht aan. Vergeleken met de heenweg hebben we op een klein uur rijtijd drie hele minuten gewonnen.