De geschiedenis van logistiek dienstverlener Van Rooijen gaat terug naar 1948. Wat toen startte met paard en wagen is in de afgelopen 60 jaar uitgegroeid tot een aansprekende onderneming met vestigingen in Eindhoven en Turnhout. Het is de derde generatie van de familie die inmiddels het bedrijf leidt. Van hen nam Maik van Rooijen, als directeur van Van Rooijen Logistiek nv in Turnhout, deze week de sleutels in ontvangst van een nieuwe DAF FA CF75.310. Dit 100ste voertuig binnen het Belgische wagenpark werd afgeleverd door Jan van der Burgh van TTA Truckland Turnhout.
In het Belgische Turnhout staat vanaf 1995 op een 6 hectare groot terrein een complex met aaneengeschakelde (deels geconditioneerde) warehouses met 30.000 palletplaatsen, VAL activiteiten en een aparte hal met 10.000 palletplaatsen voor de farmaceutische industrie. Het bedrijf op het goederen distributie centra in Eindhoven beschikt tevens over een eigen treinterminal en een garage voor het volledige onderhoud van het voertuigpark. Er is plaats voor 30.000 pallets en een crossdock van 5.000 m2. Van Rooijen heeft de Benelux tot haar werkgebied bepaald en distribueert binnen dat gebied velerlei goederen, waaronder voedingsproducten, zoetwaren, personal care producten, elektronica en farmaceutische producten. Productgroepen die ook een plaats hebben in de 60.000 vierkante meter waarover men in de eigen warehouses beschikt.
Het wagenpark telt 340 eenheden zoals men dat zelf aangeeft, waarbij een trekker oplegger bijvoorbeeld als twee eenheden telt en een LZV voor drie. Verder kent men bakwagens met een mogelijkheid daar een aanhanger achter te hangen Maik van Rooijen zou graag zien dat de Nederlandse LZV ook in België zou mogen rijden. “Zeker in de dertig ritten die wij dagelijks maken tussen Eindhoven en Turnhout zou een LZV prima passen. Verder levert het naast een kostenbesparing een interessant milieuvoordeel op.”
Het grootste deel van het Van Rooijen wagenpark bestaat al decennia uit DAF voertuigen. Maik van Rooijen: “De relatie met DAF bestaat als zo lang als ik mij kan herinneren en daar is eigenlijk weinig verandering in gekomen. Momenteel is zo’n 70 procent van de auto’s afkomstig uit Eindhoven en de rest van twee andere merken. Wij rijden zowel met de XF 105 SpaceCab met 410 pk, als de CF75 met 310 pk motor en de LF met 180 of 220 pk motor. Waar mogelijk gaan wij daarbij voor EEV en anders ligt de keus op Euro 5. Hier in België zijn slechts drie auto’s van een ander merk dan DAF. Waaronder deze nieuwe CF 75 oftewel de honderdste auto sinds de start van ons Belgische wagenpark. Ook dit model zal ingezet worden binnen de nationale distributie en is voorzien van een automaat, net als het merendeel van onze andere wagens. En hoewel de meeste auto’s iedere dag weer op de basis terugkeren, hebben wij gekozen voor de slaapcabine omdat het de bestuurder meer ruimte geeft.
Basis van het vervoer vormt de pallet, die vanaf een enkel stuk tot complete wagenladingen vervoerd worden. Daarbij houdt men zich aan de HACCP, BRC en ISO 9001 richtlijnen. ICT vormt in de vele handelingen binnen en buiten het bedrijf een centrale rol en is volledig afgestemd op de behoeften van klant en bedrijf. Binnen dat systeem kent men ook een mogelijkheid om retourladingen in te voeren. GPS in de voertuigen maakt deel uit van het geavanceerde Track en Trace systeem dat men kent. Alle nieuwe voertuigen zijn voorzien van een Isotherm laadbak met een hoge isolerende waarde en cargolock vergrendelsystemen die naar wens door de chauffeur of vanaf de planning ontgrendeld kan worden. Voor alle zekerheid is ook een alarm aangebracht.
Het merendeel van haar vervoersactiviteiten voert Van Rooijen uit met de eigen voertuigen. Waar nodig worden charters ingehuurd. Om ook in de toekomst over voldoende geschoolde krachten te kunnen beschikken verzorgd het bedrijf eigen opleidingen voor logistiek medewerkers en chauffeurs.